– Cybersäkerhet

Lästid: 11 minuter.

Vad är cybersäkerhet?

Cybersäkerhet innebär tillämpning av olika metoder för att försvara datorer, servrar, nätverk, mobila enheter, elektroniska system och data från attacker – men även att proaktivt identifiera och åtgärda sårbarheter innan de utnyttjas. I dagens digitaliserade värld är god cybersäkerhet en absolut nödvändighet för varje verksamhet.

Vanliga hot

Phishing

Phishing, eller nätfiske, är en av de vanligaste formerna av cyberbrottslighet och kan ske via sms, e-post eller telefon. Det går ut på att en bedragare försöker avslöja känslig information, som användarnamn, lösenord, kreditkortsuppgifter, genom att utge sig för att vara en betrodd källa, som din bank eller någon du känner.

Phishing-attacker blir alltmer sofistikerade och kan vara svåra att identifiera, vilket gör det kritiskt för organisationer att utbilda personalen om hur man känner igen dessa meddelanden och vad man ska göra om man misstänker en attack.

Läs mer om hur du skyddar dig mot nätfiske

Malware

Malware, eller skadlig programvara, innefattar olika typer av program som skadar it-infrastruktur eller stjäl känslig information från servrar. Malware sprids oftast när någon klickar på en länk eller fil i ett mail, eller besöker sårbara webbplatser. Syftet med malware kan exempelvis vara att stjäla data, sabotera system eller spionera på användare.

Hackare kan till exempel installera nya typer av enheter på nätverket, som röstassistenter, smart ljusstyrning, tv-skärmar eller produktionsmaskiner med internetuppkoppling. Det blir därmed utmanande att få en överblick över enheternas datatrafik till och från nätverket. Många enheter registrerar och utför också mycket mer än vad som är nödvändigt, vilket kan riskera it-säkerheten. Det är därför viktigt att vara medveten om exakt vad som ansluts till ett nätverk och begränsa enheternas tillgänglighet till den mest nödvändiga.

De vanligaste typerna av malware är:

  • Spyware, eller spionprogram, som hämtar in känslig information och skickar vidare
  • Virus, trojaner och maskar som infekterar datorer och nätverk i syfte att skada infrastrukturen
  • Ransomware som låser alla it-system tills du betalar en lösensumma

För att minimera risken för malware-infektioner behövs antivirusprogram och regelbundna systemuppdateringar.

Ransomware

En ransomwareattack är en typ av malware där angriparna lägger beslag på en verksamhets kritiska tillgångar. Därefter kräver de pengar för att ge tillbaka åtkomsten, ofta med hot om att uppgifterna annars säljs till konkurrenter eller läggs ut på darkweb.

Denna typ av attack kan vara förödande för organisationer, särskilt om kritiska data påverkas. I många fall får organisationen aldrig tillbaka sin data även om lösensumman betalas. Att säkerhetskopiera data regelbundet och att ha en tydlig incidenthanteringsplan på plats är avgörande för att begränsa skadorna från en ransomwareattack.

Läs vidare om ransomwareattacker och hur du skyddar dig

Standardprinciper och lösningar

För att effektivt skydda en organisation från varierande cyberhot är det avgörande att implementera robusta säkerhetsprinciper och lösningar. Tre grundläggande komponenter i en modern it-säkerhetsstrategi är molnsäkerhet, endpoint-säkerhet och säkerhetskopiering av data.

Molnsäkerhet

Molnsäkerhet, eller cloud security, handlar om att skydda data, applikationer och tjänster som används eller lagras i molnet. Det blir allt viktigare att förstå och hantera säkerhetsrisker som är specifika för molnmiljön i takt med att fler företag flyttar sina verksamheter till molnet.

Viktiga principer inom molnsäkerhet:

  • Kryptering av data: All data bör vara krypterad för att förhindra obehörig åtkomst – både i vila och under överföring.
  • Åtkomstkontroll: Använd strikt identitets- och åtkomsthantering (IAM) för att se till att endast behöriga användare har tillgång till känsliga resurser.
  • Kontinuerlig övervakning: Implementera lösningar som kontinuerligt övervakar molnmiljön för potentiella hot och avvikelser.

Endpoint-säkerhet

Endpoint-säkerhet, eller slutpunktssäkerhet, handlar om att skydda enskilda enheter som datorer, smartphones och surfplattor som ansluter till ett företagsnätverk. Dessa enheter är ofta de första målen för cyberattacker och kan fungera som inkörsportar för skadlig programvara eller andra hot.

Centrala element i endpoint-säkerhet:

  • Använd pålitliga och uppdaterade antivirus- och antimalwareprogram för att upptäcka och förhindra attacker på enheterna.
  • EDR-lösningar (Endpoint Detection and Response) erbjuder avancerad övervakning och analys för att snabbt identifiera och svara på säkerhetshot på enskilda enheter.
  • Genom att tillämpa en centraliserad hantering av enheter, inklusive uppdateringar och konfigurationer, minskar risken för sårbarheter.

Säkerhetskopiering av data

Säkerhetskopiering av data är en grundläggande del av en robust säkerhetsstrategi. Oavsett om hotet kommer från ransomware, systemfel eller mänskliga misstag, är det avgörande att ha regelbundna och säkra backuper för att minimera potentiella skador.

Viktiga aspekter av säkerhetskopiering:

  • Genomför regelbundna säkerhetskopieringar enligt en tidsplan och backupstrategi som matchar verksamhetens behov.
  • Lagra säkerhetskopior på flera platser, både lokalt och externt, för att skydda mot fysiska katastrofer.
  • Testa kontinuerligt återställningen av säkerhetskopior för att säkerställa att data kan återställas snabbt och effektivt vid en incident.

Personlig säkerhet

Då gränsen mellan privat och professionellt användande av teknik suddas ut alltmer, är det viktigt att varje enskild medarbetare tar ansvar för sin personliga digitala säkerhet. Detta inkluderar att tillämpa säker internetanvändning, wifi-säkerhet, hantering av lösenord och användning av VPN.

Säker internetanvändning

Att använda internet på ett säkert sätt är avgörande för att undvika många digitala hot. Dels handlar det om att se till att webbläsare och plugins alltid är uppdaterade. Undvik alltid att klicka på länkar eller öppna bilagor från okända eller misstänkta källor, då dessa ofta används för att sprida malware och utföra phishing-attacker. Implementera även verktyg för att filtrera bort potentiellt farliga webbplatser som kan innehålla skadlig kod eller bedrägeriförsök.

Wifi-säkerhet

Genom att säkra ditt wifi-nätverk kan du skydda både personliga och företagsrelaterade data från att hamna i hackarens händer. En effektiv wifi-säkerhet kombinerar stark kryptering, pålitliga lösenord och kontinuerlig övervakning.

Grunden i wifi-säkerhet är stark kryptering. När ett trådlöst nätverk är krypterat kommer all data som skickas över det omvandlas till en kod som enbart kan läsas av en mottagare som har rätt nyckel. Obehöriga kan därmed inte avlyssna eller manipulera informationen. Det finns flera olika standarder för kryptering av trådlösa nätverk, och du bör eftersträva att använda den säkraste standarden. Idag är WPA 3-kryptering den senaste och säkraste standarden som exempelvis ger ett bättre skydd mot brute-force-attacker.
För att minska sårbarheten i trådlösa nätverk bör du förutom kryptering även använda unika, starka lösenord och ändra dem regelbundet. Uppdatera även all nätverksutrustning och programvara regelbundet så att säkerhetsluckor täpps till, och övervaka nätverket för att upptäcka misstänkt aktivitet.

Läs vidare om hur du ökar din WiFi-säkerhet

Vad är VPN?

Ett Virtuellt Privat Nätverk (VPN) är ett verktyg som hjälper till att skydda din integritet online genom att kryptera din internettrafik och maskera din IP-adress. Användning av VPN är kritiskt för att garantera dataöverföringar, framförallt när offentliga nätverk används.

VPN skapar en säker “tunnel” där data kan överföras krypterat, vilket skyddar mot avlyssning och dataintrång. När du använder en VPN upprättas en säker och krypterad anslutning mellan din enhet och en server som drivs av VPN-leverantören. Detta innebär att din internetaktivitet blir svårare för tredje parter, som hackare eller din internetleverantör, att spåra eller övervaka.

Läs vidare om VPN och hur du väljer rätt VPN-tjänst

Hantering av lösenord

Lösenord är bland de första försvarslinjerna mot obehörig åtkomst till dina konton och system. För att effektivt hantera lösenord bör du följa dessa rekommendationer:

  • Skapa unika lösenord för olika konton och tjänster
  • Välj lösenord som är längre, gärna 8-10 tecken
  • Blanda stora och små bokstäver, symboler samt siffror
  • Använd lösenordshanterare som hjälper dig att generera och lagra starka, unika lösenord för alla dina konton, utan att du behöver komma ihåg dem
  • Aktivera tvåfaktorsautentisering (2FA) på alla konton som erbjuder det. Detta adderar ett extra skydd genom att kräva en andra form av verifiering utöver ditt lösenord.
  • Nyttja inte lösenordet till lösenordshanteraren någon annanstans
  • Lämna ALDRIG ut dina lösenord

Läs mer om hur du skapar starka lösenord

Cybersäkerhet för företag

Effektiva säkerhetsåtgärder för företag kräver en helhetssyn utöver ett grundläggande skydd och som omfattar både förebyggande och reaktiv kapacitet. Tre centrala aspekter av företagscybersäkerhet är Security Operations Center (SOC), incidenthantering och compliance samt viktiga standarder inom cybersäkerhet.

SOC (Security Operations Center)

Ett Security Operations Center (SOC), eller säkerhetscenter, är hjärtat i ett företags cybersäkerhetsinfrastruktur. Det är ett team eller en avdelning som ansvarar för att identifiera och förhindra säkerhetshot inom företaget i realtid genom att bland annat övervaka slutpunkter, servrar, nätverk och webbplatser.

En SOC-tjänst kan delas in i två huvudsakliga funktioner:

Managed Detection & Response (MDR)
SOC-teamet kan med verktyg som SIEM-system (Security Information & Event Management) kontinuerligt övervaka nätverkstrafik, systemloggar, applikationer och andra datakällor för att identifiera avvikande mönster och potentiella hot så tidigt som möjligt.

Incident Response Service (IRS)
När ett hot upptäcks gör SOC-teamet en första analys för att bedöma hotets omfattning och potentiella påverkan. Därefter kan åtgärder sättas in för att neutralisera hotet och minimera skadorna. Den angripna it-miljön ska också återställas och ärendet utredas för att undvika att samma incident händer igen längre fram.

Läs vidare om när det är läge att ta in en SOC-tjänst

Incidenthantering

Incidenthantering är själva processen för att identifiera, hantera och återhämta sig från olika säkerhetsincidenter. Det hjälper företag att minimera de skadliga effekterna av cyberattacker, vilket är avgörande för att skydda såväl finansiell stabilitet som rykte. 

4 viktiga steg inom incidenthantering:

  1. Ha en incidenthanteringsplan på plats där roller, ansvarsområden och kommunikationsvägar beskrivs. Utför även regelbundna övningar och utbildningar för att säkerställa att alla vet vad de ska göra vid en incident.
  2. När en incident upptäcks är det viktigt att snabbt identifiera och analysera händelsen för att förstå dess omfattning och potentiella påverkan.
  3. För att förhindra ytterligare skada måste orsaken till incidenten elimineras och systemen återställas till normal drift. Det kan exempelvis innebära att isolera infekterade system och att återställa från säkerhetskopior.
  4. Genomför en grundlig genomgång efter att en incident inträffat för att identifiera vad som gick fel och hur liknande händelser kan undvikas i framtiden. Uppdatera även säkerhetspolicys och processer när det behövs.

Compliance och standarder

Inom cybersäkerhet finns en rad relevanta standarder och regelverk som inte bara är juridiska krav, utan även är viktiga för att bygga upp och bevara förtroende från kunder, partners och andra intressenter.

Några betydande standarder och regelverk:

GDPR (General Data Protection Regulation)
EU-förordning som reglerar hur företag får samla in, lagra och använda personuppgifter. Att följa GDPR är kritiskt för att undvika kraftiga böter och skydda individers integritet.

ISO/IEC 27001
En internationell standard för informationssäkerhetshantering som hjälper företag att systematiskt hantera och skydda känslig information. Certifiering enligt ISO 27001 visar att företaget följer bästa praxis för informationssäkerhet.

NIST Cybersecurity Framework
Ramverk från National Institute of Standards and Technology (NIST) som är en samling riktlinjer och bästa praxis för att hantera och minska cybersäkerhetsrisker.

NIS2
NIS (Security of Network and Information Systems) är ett EU-direktiv som antogs av Europaparlamentet och -rådet 2016 för att skärpa kraven på cybersäkerhet i EU och skapa gemensamma juridiska ramverk för cybersäkerhet inom medlemsländerna.

NIS2-direktivet är en utvidgning av NIS och berör fler verksamheter än det första NIS-direktivet, som omfattade ”leverantörer av samhällsviktiga tjänster” inom privat och offentlig sektor. I NIS2 berörs även exempelvis offentlig förvaltning, hantering av avloppsvatten och förvaltning av IKT-tjänster.

Med NIS2 införs även ett minimikrav för åtgärder, till exempel när det gäller hanteringen av risker i leverantörskedjan. De berörda verksamheterna kommer även att behöva rapportera om till exempel allvarliga säkerhetsincidenter på ett mer detaljerat sätt.

Ta del av experttipsen kring hur du möter NIS2-kraven

DORA
DORA (Digital Operational Resilience Act) är en EU-förordning med syfte att skapa ett sammanhängande ramverk inom hela EU för att minska digitala risker och erbjuda ett stabilare finansiellt system för medborgare och organisationer i unionens länder. Precis som NIS2 handlar alltså DORA om att stärka cyberresiliensen inom EU.

DORA omfattar i huvudsak företag som verkar inom finanssektorn, som banker, försäkringsbolag, värdepappersföretag och revisorer. Men även tredjepartsleverantörer av kritiska IKT-tjänster, som företag som erbjuder molntjänster och datarapportörer till aktörer inom finanssektorn, omfattas av DORA.

DORA-förordningen började gälla i januari 2023, med krav på full efterlevnad från 2025 för att de påverkade företagen ska hinna anpassa sig till de nya reglerna.

Läs vidare om hur Dora påverkar ditt företag

Tips på vidare läsning

Övervakade nätverk (24/7) – hur det funkar och varför det lönar sig

3 säkerhetsrisker som borde oroa nordiska it-chefer

Stärk skyddet med hjälp av extern expertis

För att skydda verksamheten mot cyberhot måste cybersäkerheten gälla varje enskild digital enhet på företaget – från skrivaren i personalrummet till datan i molnet. Men i en värld där cyberhoten blir alltmer sofistikerade tenderar många it-avdelningar till att ha begränsade resurser för att säkerställa god cybersäkerhet.

Att outsourca cybersäkerheten till externa partners är en möjlig väg att gå, men det resulterar ofta i en större administrativ börda och svårigheter att få en överblick över alla anslutningar och enheter.

En alternativ lösning är att samla företagets nätverks- och säkerhetslösningar under ett tak. Med GlobalConnects helhetslösning SmartConnect samlar du samtliga säkerhetstjänster på ett säkert ställe och du har alltid full kontroll. SmartConnect hjälper till att bidra till ökad cybersäkerhet i företaget genom exempelvis SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network), DDoS-skydd och skräddarsydd brandvägg.

Läs mer om SmartConnect och kontakta oss på GlobalConnect om du har några frågor.