OptoSweden

Lästid: 9 minuter.

”Utan stabil uppkoppling funkar inte vår verksamhet”

Med sin egenutvecklade teknik digitaliserar OptoSweden informationsflöden för blankettjättar som Trafikverket och Försäkringskassan. Som tur är har de en internetleverantör som följt med under hela tillväxtresan.

Historien om OptoSweden börjar egentligen redan på 80-talet. På den tiden krävdes stora och avancerade maskiner hos bankerna för att kunna läsa av inbetalningskort. De insåg att det borde gå att effektivisera med hjälp av PC, mjukvara och scanner istället. Sagt och gjort, OptoSweden var fött.

– Egentligen jobbar vi fortfarande enligt samma princip – att digitalisera papper – trots att tekniken har utvecklats, säger Stefan Hallsten VD på OptoSweden.

Inläsning och tolkning av fakturor blev ett naturligt nästa steg för bolaget, som i dag har utvecklat en molntjänst för att hantera och digitalisera alla typer av fakturor och blanketter, inklusive e-fakturor, i samma flöden. Företaget har många stora kunder som bland annat blankettjättarna Transportstyrelsen och Försäkringskassan.

För att lyckas leverera sin lösning till sina kunder behöver företaget ett stabilt nätverk som är både kraftigt och håller hög säkerhetsstandard. Valet föll på GlobalConnect redan 1998 och samarbetet har genom året förändrats och utvecklats efter behov.

– Med GlobalConnect vet jag att vi kan skala upp tillsammans och att jag alltid får snabb hjälp utan krångel. Jag har till och med konkurrensutsatt tjänsten, och den är fortfarande prisvärd för oss, säger Stefan.