Power

Lästid: 6 minuter.

Nätverket är helt avgörande för POWER

Många företag kan kämpa med internet och det kan visa sig vara en dålig affär. “Utan ett bra nätverk skulle många saker vara väldigt svårt”, säger Frode Larsen, IT-direktör på POWER.

– Nätverket i våra butiker är helt avgörande. Säljsystemen fungerar inte utan det, säger IT-direktör Frode Næss Larsen på POWER.

Med 220 butiker i Norge, Finland och Danmark är Power en av de största elektronikkedjorna i Norden. Totalt är knappt 100 000 enheter anslutna till det trådlösa nätverket samtidigt – förutom flera enheter i ett trådbundet nätverk.

– Om det trådlösa nätverket inte fungerar blir många av våra processer väldigt svåra, säger Frode Larsen.

Tillsammans med nätverksföretaget GlobalConnect har de utformat en nätverksstrategi baserad på GlobalConnects helhetslösning SmartConnect, som täcker både POWERS behov idag och i framtiden.

Hittills har 167 av butikerna i de tre länderna fått den nya nätverkslösningen installerad.

– Istället för att själv stå för all utrustning och drifttid rullas nätet ut som en tjänst från leverantören. Det gör att vi kan använda tiden till annat, som att arbeta aktivt med IT-säkerhet i våra system, säger Larsen.

Vill utöka användningen på lång sikt

Strax utanför Oslo ligger POWERS digitala hjärta och själ, där GlobalConnect förser internetledningarna till teknikrummet.

– Hela vår webbutik och alla system styrs härifrån. Här har vi bland annat servrar som också är anslutna till reservkraft om strömmen går. Dessutom har vi backupservrar på andra håll, säger Frode Larsen.

I närheten finns en av POWER-butikerna som fått ett nytt nätverk installerat.

– Det är en ganska stor uppgift att hantera både trådlöst och trådbundet internet, och att se till att det går smidigt hela tiden. Därför har vi valt att köpa den som tjänst externt.

Inledningsvis kopplas displaymodellerna i butikerna och handhållna system, såsom varuräkning, till det trådlösa nätverket:

– Fler och fler demoprodukter kan också kopplas till internet, allt från dammsugare, tvättmaskiner och kylskåp. Dessutom är alla våra prislappar digitala, säger Frode Larsen. Prisskyltarna är för närvarande kopplade till ett separat trådlöst system, men på sikt är målet att koppla dem till det nya nätverk vi har installerat, tillägger han.

Hur bygger man en bra nätverksstrategi?

Projektledare Jan Erik Volle på GlobalConnect har följt projektet sedan starten. I arbetet med en bra nätverksstrategi poängterar han att det först är viktigt att kartlägga de nuvarande behoven och sedan framtida behov.

– När kundens behov har kartlagts är det dags att gå igenom varje enskild ort och se hur mycket nätkapacitet företaget behöver och hur många enheter som kommer att kopplas till nätet, säger Jan Erik Volle.

Tillsammans med sitt team skapar han sedan en simulering av nättäckningen i varje enskild butik, som blir en täckningskarta. Detta görs för att veta hur många accesspunkter de vill installera.

Nästa steg är att se hur simuleringarna av planritningarna fungerar i praktiken.

– Planritningarna avslöjar eventuella hinder och gör att vi kan kvalitetssäkra platserna, säger Jan Erik Volle.

Nu levererar GlobalConnect allt

GlobalConnect har levererat fiber till POWER under lång tid och samarbetet är nära och välfungerande.

– GlobalConnect känner oss väldigt väl. De bidrar till att butikerna har stabila, effektiva och moderna lösningar. Det har varit målet hela tiden, säger IT-direktören.

Hittills har cirka 1 200 accesspunkter och 300 switchar installerats.

– Tidigare har POWER drivit själva nätverkslösningen, men nu får de allt levererat från oss och behöver inte stå för hela underhållet av nätet. Om en accesspunkt går sönder kommer vi och installerar en ny, säger Jan Erik Volle.

Nätverk som en tjänst

Niels Krag Prinz, direktör B2B Norge GlobalConnect säger att POWER är en av de mest intressanta kunderna de har.

– Vi levererar inte bara fibern i marken till huvudkontoret, nätbutiken och butikerna över hela Norden utan tar även hand om nätet som går mellan butikerna, det interna nätet i butikerna och hela infrastrukturen.

Han berättar att POWER och GlobalConnect över tid har utvecklat både relationen och tjänsten.

– Power är en av våra största nordiska kunder som har anammat SmartConnect-portföljen, där de som kund har en leverantör att förhålla sig till, och vi tar allt ansvar, säger Niels Krag Prinz, innan han tillägger:

– Vi ser att allt fler företag väljer att köpa nätverk som en tjänst och därmed minskar både komplexitet och osäkerhet. Våra kunder uppskattar mycket att kunna ha en leverantör som är expert på nätverkande, så att de kan koncentrera sig på att ge goda kundupplevelser och vidareutveckla sin verksamhet.

“Inga nyheter är bra nyheter”

POWERS SmartConnect-lösning är skräddarsydd för detaljhandeln och företag med många butiker eller kontor.

– För oss är det superviktigt att ha ett stabilt nätverk, säger Frode Larsen.

I butikerna hanteras många produkter på golvet och bara att koppla en vara till en prislapp kräver ett trådlöst nätverk.

– Vår godsmottagning fungerar på samma sätt, och det är många kärnuppgifter som påverkas om något inte fungerar, säger Frode Larsen.

Projektledare Jan Erik Volle berättar att det gick att installera alla switchar och accesspunkter utan att det fick någon större påverkan på driften. Själva uppsättningen av accesspunkterna och dragningen av nätverkskablarna skedde under arbetstid.

– När det kommer till själva migreringen till det nya nätet kommer vi ungefär två timmar innan butikerna öppnar och ser till att det viktigaste är på plats innan kunderna kommer, säger Jan Erik Volle.

– För oss är “Inga nyheter är goda nyheter”. Jag brukar få ett meddelande när något inte fungerar. Hittills har vi bara fått ett fåtal återkopplingar i Finland, avslutar Frode Larsen.

Relaterad läsning

5 goda skäl att samla dina nätverkstjänster under ett tak

Passar SmartConnect ditt företag?

Guide: De största trenderna inom retail