– 4 sätt att optimera butiksupplevelsen med teknikens hjälp

Lästid: 4 minuter.

Är kundupplevelsen verkligen it-chefens ansvar? Ja, i alla fall delvis. Du som jobbar med it inom retail har fått se ditt kompetensområde växa från en supportfunktion till något som är avgörande för att hela verksamheten ska fungera. Varför inte använda digitaliseringens möjligheter även till att stärka kundrelationerna i dina fysiska butiker? Det behöver faktiskt inte innebära merjobb för dig och dina kollegor.

Som it-chef blir du kanske lite svettig av tanken på att lägga till fler punkter på din redan digra att-göra-lista. För i ärlighetens namn – har du fått mer resurser för att kunna matcha de växande förväntningarna på vad it-avdelningen ska lösa? Förmodligen inte. Hela fyra av tio it-chefer anser inte att deras avdelning har en rimlig budget i relation till vad de förväntas uppnå, enligt en stor Sifo-undersökning om it-chefens uppdrag.

I tider när konsumenterna är mer priskänsliga blir it-avdelningens roll inom retail ännu viktigare. Till exempel visar Retailbarometern 2023 från betalföretaget Adyen att nästan 7 av 10 kunder kan tänka sig att ladda ner en handlares app för att få bättre erbjudanden och bonusar – en ökning med 11% från året innan. Samma rapport visar även att kunderna efterfrågar personliga erbjudanden, vilket ställer högre krav på effektiv segmentering. Ditt retailföretag har alltså mycket att vinna på att ligga i framkant inom digitalisering i alla steg av kundresan.

Som tur är måste du inte lösa allt med interna resurser. Vi återkommer till det. Men först – hur kan du stärka kundupplevelsen i dina fysiska butiker med teknikens hjälp?

1. Erbjud stabilt och säkert gäst-WiFi

Kafégästen plockar fram sin laptop och jobbar en stund. Butiksshopparen kollar upp veckans erbjudande i kundappen, eller vilken hylla en viss vara finns på. Stabilt gäst-WiFi har på kort tid gått från ‘nice-to-have’ till ‘must-have’ inom retail. Hur ser du till att upprätthålla samma höga tillgänglighet – och inte minst säkerhet – i hela din kedja?

Här är några viktiga punkter att få med i din nätverkslösning:

Tips: Läs mer om populära nätverkstjänster för detaljhandeln.

2. Fånga intresset redan på gatan utanför

Ett effektivt sätt att förlänga räckvidden av ditt gäst-WiFi är att montera beacons vid entrén till butiken. Med hjälp av dessa små dosor, som bygger på bluetooth-teknik, kan du exempelvis skicka skräddarsydda erbjudanden till kunder som använder ditt företags app redan när de befinner sig upp till 70 meter bort. Det ger en personligare och mer relevant kundupplevelse – något som inte minst yngre generationer efterfrågar.

3. Gör upplevelsen sömlös hela vägen till lagerhanteringen

Se till att ta vara på intresset med ett personligt och smidigt bemötande inne i butiken. Du kan till exempel låta medarbetarna ta betalt med surfplattor som mobila points of sales direkt på butiksgolvet, utan att kunden behöver köa till en statisk kassa. Med hjälp av RFID-teknik kan du hålla lagersaldot uppdaterat i realtid för en ännu mer sömlös upplevelse, där personalen slipper lägga tid på att leta efter vilken storlek som finns inne.

4. Använd data för att optimera butiksvarvet

En stabil WiFi-tjänst ger dig också en bra grund för att koppla på andra smarta funktioner. När kunderna ansluter sina mobiltelefoner till ditt WiFi-nätverk kan du till exempel kartlägga rörelsemönster i butikerna. Utifrån den här datan kan du sedan kontinuerligt optimera butiksvarvet eller placeringen av olika kampanjprodukter.

Varför inte genomföra A/B-tester där du jämför två olika upplägg mellan två liknande butiker för att kunna analysera eventuella skillnader i hur kunderna rör sig? Insikterna kan inte bara användas till att öka försäljningen utan också förebygga flaskhalsar och minska kundernas väntetid i kassakön.

Kom ihåg: Du behöver inte göra allt själv

Vi vet som sagt att du som it-chef redan har mycket på ditt bord. Därför vill vi återigen poängtera att du inte behöver drifta alla it-tjänster med interna resurser – eller ens med en uppsjö av externa leverantörer.

Ett företag som insett värdet av att samla sina nätverkstjänster hos en enda partner är den danska byggvarukedjan Silvan. Genom GlobalConnects managerade helhetslösning SmartConnect kan de garantera samma säkra och stabila uppkoppling i alla sina 43 byggvaruhus, trots en slimmad it-organisation.

Såhär säger Silvans it-chef Lars Knudsen om beslutet:

“Nu är vi säkra på att vi alltid har den senaste tekniken, att vårt nätverk är noga övervakat och att problem blir lösta snabbt. Sammantaget är det en riktigt stark grund för oss att i ännu högre grad kunna utnyttja de digitala möjligheter som finns – både gentemot anställda och kunder.”

Läs hela intervjun med Silvans it-chef för att få veta mer om de tekniska lösningarna som ingår i leveransen och vilka fördelar de medför.

Vidare läsning

Koppla upp din pop-up-butik snabbt, säkert och inom budget

Cybersäkerhet från grunden med helhetslösning för it