Välkommen till GlobalConnects öppna nät i samarbete med Eskilstuna Energi och Miljö
GlobalConnect + Eskilstuna Energi och Miljö
Hej Eskilstunabo! Någonstans i ditt hushåll finns ett fiberuttag som rymmer allt du behöver för att kunna surfa, se på tv, spela spel eller ringa. Allt med ljusets hastighet, oberoende av hur många andra som också gör det. Redan nu har du tillgång till fiber via Eskilstuna stadsnät men i och med att vi på GlobalConnect blivit ny kommunikationsoperatör för Eskilstunas fibernät kommer du få tillgång till ett ännu större utbud och bättre kvalitet via det öppna nätet.
Ett öppet fibernät ökar valfriheten
I vårt öppna nät är alla leverantörer av internet, tv och telefoni välkomna. Några av de tjänsteleverantörer du kan välja mellan är Telia, A3, Bahnhof, Ownit, Telenor, ComHem, Viasat, Bredband2 och många många fler.
Använder du redan fiber?
För dig som redan använder din fiber och är nöjd med de internet och tv-tjänster du har idag kommer det mesta fortsätta som förut. Du har alltid möjligheten att se om det finns en annan internet- eller tv-tjänst som bättre möter ditt behov genom att skriva in din adress i sökfältet nedan.
Använder du inte fiber idag?
Välj en tjänsteleverantör för internet eller tv idag, så är du igång snabbare än du anar. För dig som använder internet eller tv-tjänster via kabel-tv:n kommer du märka en stor skillnad i utbud och kvalitet. För att få mer information om dina olika valmöjligheter kan du skriva in din adress i sökfältet nedan.
Frågor och svar:
Vad innebär det för mig att GlobalConnect blir kommunikationsoperatör i Eskilstuna stadsnät?
–Det innebär att du får ett större utbud av bredband & tv-tjänster samt bättre kapacitet och kvalitet via det öppna fibernätet.
Behöver jag göra något om jag redan nyttjar bredband och tv-tjänster över fibernätet idag?
– Nej, din nuvarande tjänsteleverantör av bredband och tv kommer fortsätta leverera de tjänsterna som du abonnerar på om du inte fått annan information från din tjänsteleverantör. Om du inte får det att fungera kan du testa att starta om routern eller tv-box, vid fortsatta problem är det viktigt att du felanmäler till din tjänsteleverantör som vid behov tar ärendet vidare till GlobalConnect.
Jag nyttjar inte bredband och tv-tjänster över fibernätet idag, vad är fördelarna med att byta över till fiber?
– Fördelarna är många! Du kommer att märka en stor skillnad i kvalitet och även få tillgång till ett mycket större utbud, vilket ger dig mer valfrihet av bredband och tv-tjänster i jämförelse med t.ex. kabelnätet. Du har också möjlighet att teckna bredbandstjänster med högre hastighet än via kabelnätet vilket låter er som är flera personer i hushållet surfa samtidigt utan begränsningar.
Hur gör jag för att beställa bredband och tv-tjänster över fibernätet?
– Skriv in din adress här. För att vi ska kunna särskilja din adress behöver du även ange ditt unika uttags-ID. Uttags-ID hittar du på fiberuttaget i din bostad. Om Uttags-ID inte är valbart så är det Skatteverkets lägenhetsnummer som du behöver ange. Därefter kommer du in i GlobalConnects beställningsportal och kan se samtliga tjänster och leverantörer.
Om du inte hittar ditt uttags-ID kan du koppla dator direkt till fibermottagaren (uttag LAN1) eller ditt fiberuttag via en nätverkskabel. Öppna sedan en webbläsare så kommer du direkt till tjänsteportalen. Behöver du vägledning eller hjälp med att beställa? Kontakta vår kundservice på 0200 – 43 00 00. Vi besvarar frågor via telefon 09-12 och 13-16 helgfria vardagar. Du kan även kontakta och beställa direkt från den tjänsteleverantör du är intresserad av.
Vad finns det för tjänsteleverantörer i GlobalConnects öppna nät?
– I vårt öppna är alla välkomna. Några av de tjänsteleverantörer du kan välja mellan är Telia, A3, Bahnhof, Ownit, Telenor, ComHem, Viasat, Bredband2 och många fler.
Jag saknar befintlig uppkoppling, hur ser jag vad som är möjligt att beställa?
– Koppla din dator direkt till fibermottagaren eller fiberuttaget via en nätverkskabel. Öppna sedan en webbläsare så kommer du direkt till beställningsportalen. Fyll i din adress i sökfältet välj de Internet och tv-tjänster som passar dig bäst.
Jag behöver hjälp med inkoppling av router och tv-box. Vart kan jag beställa en Hemtekniker från GlobalConnect?
– Du kan gå in och beställa en hemtekniker här. Du skriver först in ditt mobilnummer, därefter kan du välja vilken typ av paketering du är intresserad av. Självklart kan du även ringa in och beställa via GlobalConnects kundservice på 0200 – 43 00 00. Hemtekniker från GloablConnect är ett samarbete med TechBuddy.
Varför har jag fått ett högre pris hos min nuvarande tjänsteleverantör?
– Vissa tjänsteleverantörer har valt att öka sina priser, medan vissa andra inte har gjort det. När förändringar sker är det naturligt att tjänsteleverantörerna ser över sina priser, men ofta brukar det inte leda till några större ökningar för dig som slutkund. Du kan alltid vända dig till din valda internet- eller tv-leverantör om du har frågor kring din månadskostnad. Vi rekommenderar att du har en tjänsteleverantör som du är nöjd med, gällande såväl priser som service med mera. Du hittar alla våra tjänsteleverantörer genom att skriva in din adress här.
Varför höjs priserna årligen?
Prisjusteringen som görs nu följer GlobalConnects prisplan nationellt och gäller för alla tjänsteleverantörerna i alla nät som vi driver. Justeringen görs årligen och är med andra ord inte unik för bredbandskunderna i Eskilstuna.
De prisjusteringar som vi gör till tjänsteleverantörerna gäller bara vissa bredbandshastigheter. I majoriteten av fallen ligger priserna stilla eller har till och med sänkts kraftigt. Detta gäller framför allt abonnemang med högre bredbandshastigheter där vi ser att efterfrågan från kunderna ökar. Det är tjänsteleverantörerna som har kontakten med er kunder och eventuella ändringar i abonnemangspriser kan därför variera beroende på vilken tjänsteleverantör kunden har. Det kan därför löna sig att som kund undersöka vilka erbjudanden de olika leverantörerna i nätet har.
Skälet varför vi årligen höjer priserna gentemot tjänsteleverantörerna är att vi behöver fortsätta investera i fiberutbyggnaden i landet och se till att fibernätet håller hög kvalitet. Förra året anslöt GlobalConnect fler hushåll än någonsin på landsbygden och vi kommer att fortsätta investera stora summor i utbyggnaden även kommande år.
Hittar du inte din adress i sökfunktionen?
Klicka in på ”Hittar du inte din adress” som kommer fram under adressöket och fyll därefter i adressen manuellt.